Audio compressie en codecs

Bijgewerkt op: 15 mei


Ballon wordt ongecomprimeerd.
Ballon wordt ongecomprimeerd.

Een inleiding tot digitale audio voor het streamen van muziek naar een toestel zoals een mobiele telefoon of een draadloze hoofdtelefoon. Het is bedoeld voor de digitale producent en de geïnteresseerde consument.


Dit artikel is een inleiding op Digitale Audio voor het streamen van muziek naar een apparaat zoals een mobiele telefoon of een draadloze hoofdtelefoon. Het is bedoeld voor de digitale producent en de geïnteresseerde consument.

Ongecomprimeerde digitale audio bestanden zijn groot. Vergelijk het met een volle ballon. Om de grootte van de gegevens voor audio in kleinere bestanden te persen, is compressie nodig terwijl het wordt getransporteerd (streaming).


Er is compressie die verliesvrij is (geweldig voor draagbaarheid) en verliesvrij (voor standaard afspelen en streaming). Compressie zonder verlies zal de opgenomen audio ongemoeid laten, terwijl compressie met verlies de audio enigszins zal veranderen. Dus als je verder moet werken aan audio, sla het dan ongecomprimeerd op of comprimeer het lossless.


Hier zijn dus drie categorieën van digitale audio bestanden:


  1. Ongecomprimeerd (WAV, AIFF, AU, PCM)

  2. Compressie zonder verlies (FLAC, ALAC)

  3. Compressie met verlies (MP3, AAC, WMA, OGG)

De codec is software die een audiobestand comprimeert. Het woord is afgeleid van Coding en Decoding. Er zijn verschillende soorten codecs. Enkele voorbeelden: AAC, MP3, WAV, WMA. Als het coderings- of decodeerproces moet worden opgeschaald of versneld, zijn er speciale hardware-oplossingen.


Hier is een overzicht om een indruk te geven van hoeveel een stream kan worden gecomprimeerd met verschillende codecs en bitrates:

Codec

Bitrate

​Bestandsgrootte

AAC

160 kbps

​16,3 KB