Ben je een serieuze ondernemer?



Whatsapp is zo een medium dat je letterlijk en figuurlijk kan overvallen. In ieder geval sommige berichten. Ik kreeg een bericht of ik a.u.b. iets wilde aanpassen in een bepaalde opdracht.


Ik neem je even mee naar de situatie. Deze klant heeft voor een gereduceerde prijs een opdracht kunnen laten uitvoeren en dat in ruil voor promotie van mijn zaak. Echter kwam ik later achter dat diegene geen enkele moeite heeft gedaan om mijn zaak te helpen promoten, maar ik wel de opdracht netjes aan hem heb opgeleverd.


Op zich is dit bericht dus nog niet zorgwekkend. Echter nu komt het, diegene denkt dus dat dit extra werk onder dezelfde overeenkomst valt dan we eerder hebben afgesproken.


Wie weet herken je ook soortgelijke situaties. Of net iets anders, dat je iets voor een vriendenprijs doet of je net een beetje onderbetaald wordt? Want je was bang je volle tarief te vragen die je eigenlijk waard bent omdat je bang was de opdracht niet te ontvangen?


En ja wat zijn we dan toch soms bange schijters!


In eerste instantie wanneer ik dus in zo een situatie verstrikt raak word ik boos op de ander. Lekker makkelijk want dan hoef ik even niet te rade te gaan hoe ik ook alweer in deze situatie ben beland.


In het verleden heb ik er vaak uiteindelijk voor gekozen om toch de mogelijke wijzigingen of meerwerk voor een veel te laag tarief - of soms zelf gratis - uit te voeren. En dat puur omdat ik ergens bang was de klant kwijt te raken of om onenigheid te voorkomen.


De momenten dat ik me besluit tot zo een oplossing was ik trots op mijzelf. Ik ben heilig en goed en weet de wereldvrede te bewaren - ook schiet ik me daarbij in de voet.


Want laat ik een ding heel duidelijk stellen; klanten die al van begin af aan moeilijk doen over geld zullen dat altijd blijven doen, hoeveel jij ze ook tegemoet komt. Misschien ervaren ze sadistisch plezier om voor "geen" geld de hoogste kwaliteit te scoren. Want te vaak heb ik klanten gehad die zeiden: "Ik heb erg weinig geld, kun je mij een korting geven of kunnen we een andere deal sluiten?". En te vaak in mijn leven ben ik dan ook met dit zielige gedoe meegegaan. Maar hoe groot was mijn teleurstelling en frustraties wanneer ik dan erachter kwam dat ze net een enorme hypotheek hebben afgesloten of net een reis naar een leuke bestemming hadden geboekt.


Maar weet je wat?

Hoe gefrustreerd ik hierover ook kan worden, het probleem lig niet bij dit soort van klanten! Het probleem heb ik puur in mijzelf op te lossen. Want om eerlijk te zijn - wat was ook alweer de reden waarom ik diegene een gereduceerde prijs aanbod?


Mijn persoonlijk belemmering is bi