Drie principes van een goed verhaal



Hoe kun je met een verhaal jezelf en je producten onder de aandacht brengen en verkopen? Aandacht en verkopen bereik je door mensen te verleiden en ervan te overtuigen dat ze jouw diensten of producten nodig hebben. Je zal merken dat mensen niet snel in beweging komen voor een aankoop door het geven van feiten, cijfers, opsommingen of data over de prachtige eigenschappen van een product. Als je in verbinding wil komen met je klanten zal je ze emotioneel moeten raken. Bijzondere is wel dat psychologen pas relatief recent de overtuigende kracht van verhalen zijn gaan bestuderen maar het oordeel was eenduidig: Verhalen zijn de meest effectieve manier om veranderingen teweeg te brengen. Dus als jij een onderneming hebt en je wil je producten of diensten verkopen, dan wil je eigenlijk al een verhalenverteller zijn en ben je ook zeker benieuwd naar de volgende drie principes van een goed verhaal.


Vind je thema

Een thema is makkelijk te verwarren met een onderwerp. Ik kan me voorstellen dat alleen de gedachte aan het woord thema je weer terugvoert naar de lessen Nederlands op de Middelbare School en dat je snel weg wil rennen. Maar blijf even bij me, ik zal het begrip thema op een makkelijke en inzichtelijke manier uitleggen. Als je het idee achter thema begrijpt en toepast in het verhaal naar je publiek dan zul je ze makkelijker bereiken.


Er is een verschil tussen wat er gebeurt in een verhaal en waar een verhaal over gaat. Een thema is waar het verhaal over gaat, wat de dieperliggende betekenis is van een verhaal.

Neem als voorbeeld een bloemist die een bloemenabonnement verkoopt. De klant zoekt bloemen maar het thema is wellicht schoonheid in huis, gemak of een goede indruk maken op je bezoek.


Als je communiceert met je klanten is het belangrijk dat je uitvindt waar hun verhaal eigenlijk over gaat en je daar op te richten. Om dat goed te doen moet je de diepere gronden onderzoeken. De werkelijke uitdagingen en problemen van de klant.


Vaak verzanden we in het onderwerp of plot van het verhaal van de klant. Jullie hebben bloemen nodig, koop mijn mooie bloemen.

Maar als je uitgaat van het thema van het verhaal, de diepere gronden en drijfveren, dan zullen je klanten gespitst raken en luisteren. Hoe jouw bloemen het huis van de klant veranderen in een oase van schoonheid, kleuren en geuren.




Maak een dramaboog

Als ik een verhaal maak dan is er een vast patroon. Eerst beschrijf ik wie ik was in het begin en dan hoe ik geworden ben aan het einde. De belevenissen hebben iets veranderd, er heeft een transformatie plaatsgevonden. Deze verandering of transformatie is een essentieel onderdeel van elk verhaal.