Het verhaal van een verteller

Hoe StoryBrand mij inspireerde om professioneel Story Telling te gaan gebruiken.


Ik denk dat als je mijn DNA onder de microscoop legt je een verhaal zou lezen. Van de kant van mijn moeder kom ik uit een familie van verhalenvertellers.


Lange tijd associeerde ik het vertellen van een verhaal met entertainment en het rijk van de fictie. Pas toen ik 51 was, las ik het boek van Donald Miller, StoryBrand. Dit kristalheldere boek legt uit hoe een verhaal diepe wortels heeft in de geschiedenis en de psychologie. Dat een verhaal het perfecte voertuig is om te entertainen, maar ook om het publiek te informeren, te trainen en te inspireren en voor te bereiden op een verandering die komen gaat. Zoals onze voorouders deze verhalen moeten hebben gebruikt om een komende generatie te delen en voor te bereiden op de vreugden en gevaren van de reis van het leven. En deze verhalen, door alle culturen heen, delen elementen en samenstellingen. Deze boodschap resoneerde sterk bij mij.


Vanuit de wortels van deze culturele diepten kweekt Donald Miller een model om feiten te analyseren en er een meer meeslepend verhaal omheen te creëren. Het model heet StoryBrand en het werkt voor een bedrijf maar ook voor een campagne. Het model wordt vervolgens in een raamwerk gezet dat het SB7 raamwerk wordt genoemd. Met het raamwerk krijg je te zien wie de held van het verhaal is en hoe de held of heldin zich een weg vecht door uitdagingen en gevaren met de hulp van een nadrukkelijke en slimme gids. De gids geeft de held een plan, een kaart. Op weg naar een betere toekomst die de held transformeert in een gelukkiger, beter, gezonder mens die weg van de afgrond stuurt. De verlokkende bedreigingen en gevaren van nutteloos, dom, lelijk of gewoon eenzaam zijn. Een wereld gevuld met gevaren, onzekerheid en schurken.


Het raamwerk van StoryBrand SB7. Een duidelijk verhaal.
Het raamwerk van StoryBrand SB7. Een duidelijk verhaal.

Ik hou gewoon van het boek. Het verhaal van verhalen heeft een snaar geraakt en het inspireerde me om het schrijven te gaan oefenen. Ik besloot om mijn carrière als technisch Digital Marketeer om te buigen naar Story Teller. De sensatie van een goed, spannend en enerverend verhaal dat zakenmensen helpt contact te maken met klanten. Ik ben enthousiast om te leren en te oefenen, om voort te bouwen op ervaring die ik al heb maar nu kan gebruiken om levendigheid, opwinding en verandering in de marketingboodschap te brengen.


Dankzij Donald Miller, zijn boek StoryBrand en het SB7 Framework ben ik weer terug in een lange rij van Story Tellers.