Contentcreatie is een kunst, marketingtechnologie is een kunde.

Bijgewerkt op: 6 jul.


Vandaag had ik een groot inzicht in mijn blog en eigenlijk over mijn professionele leven. Contentcreatie is een kunst, marketingtechnologie is een kunde. En samen zijn ze moeilijk te overtreffen.



Zand, lucht en sporen van de wind.
Zand, lucht en sporen van de wind.

Al een tijdje zoek ik naar een goede omschrijving van wat ik doe. Waar ik goed in ben. Ik kreeg een goede aanwijzing toen ik las over Von Humboldt, de bioloog en ontdekkingsreiziger. Ook wel de uitvinder van de natuur genoemd. Een groot man die wetenschappelijk rigide metingen verbond aan een humanistisch en romantisch beeld van de natuur. Hij verbond feiten met een verhaal.



Chimborazo kaart door Alexander von Humboldt. Een combinatie van veel gegevens met een visueel verhaal.
Chimborazo kaart door Alexander von Humboldt. Een combinatie van veel gegevens met een visueel verhaal.

Het verhaal als leidraad en richting

En precies door het verhaal was ik al een tijdje gefascineerd. Ik oefen me in schrijven en verdiep me in de kunst van verhalen vertellen. Ik lees over plots, zoek naar voorbeelden in het vak en oefen me in copywriting door te publiceren op Twitter. En toch is het verhaal niets zonder een medium, een bodem waarop het kan groeien.



Het scherm en digitale magie

Bijna alles wat we zien en lezen komt tot ons via een scherm. En achter dat scherm gebeuren magische dingen. Bij het maken, bij het overdragen en bij het tonen. Digitale magie achter de schermen. En hiervoor is technologie nodig. Heel veel technologie in de vorm van software die data verwerkt. Precies dat is mijn andere fascinatie in mijn (professionele) leven. Dat van de technologie.


Marketingtechnologie

Die technologie gaat deels over de productie van content. En voor het andere deel - campagnes, zoekmachineoptimalisatie, content marketing, e-commerce - over het vermarkten of verkopen van of via die content.


Om op een overtuigende manier een boodschap bij het juiste publiek te krijgen is magie nodig. Dat werkt, net als bij een goochelaar of kunstenaar, alleen als het snel, foutloos en met oog voor detail gaat. Alleen dan werkt de illusie en gaan mensen geloven in wat je ze vertelt of laat zien. Dus koppel ik Contentproductie voor het web aan Marketingtechnologie (MarTech). De kunst aan de techniek. Zo heb ik het mooiste beroep en bedrijf dat ik me voor kan stellen!


Inhoud van mijn blog

Na dit inzicht heb ik meteen mijn blog en biografie aangepast. Die gaat niet langer alleen over Webcontent maar ook over Marketingtechnologie. Ik ben vol zelfvertrouwen dat ik met die aanpassing nog meer gericht artikelen kan schrijven die jou helpen bij het digitaal tastbaar maken van de wereld op en achter onze schermen.