Online zakendoen en de DXP


DXP is een afkorting van Digital Experience Platform. Een korte introductie in deze recente klasse van software.






DXP is een afkorting van Digital Experience Platform. Gartner definieert een DXP als "een geïntegreerd en samenhangend stuk technologie dat is ontworpen om de samenstelling, het beheer, de levering en de optimalisatie van gecontextualiseerde digitale ervaringen in multi-experience customer journeys mogelijk te maken. Een korte inleiding in deze recente klasse van software.


Het ontstaan van DXP

Hierop voortbordurend is een Digital Experience Platform een opkomende categorie software die bedrijven ondersteunt bij het digitaliseren in een snel tempo, met als uiteindelijk doel het bieden van een superieure Customer Experience (CX). De DXP's zijn gegroeid rond technische oplossingen voor digitale content delivery, zoals content management systemen, en uit oplossingen die Online Marketing oplossingen verenigden over verschillende digitale touchpoints, zoals Web Experience Management (WEM). En nu zijn ze meer en meer samengesmolten tot één categorie.


Theoretisch combineren DXP's "Content Management" met "Engagement Management", om teams de flexibiliteit te bieden van het creëren van omnichannel content, met de betrouwbaarheid van agile workflows, datagestuurde inzichten en consistente user-journeys.



Van CMS en WEM naar DXP. BloomReach
Van CMS en WEM naar DXP. BloomReach


Full stack of best of breed DXP

Oversimplificeerd komen DXP's vaak in twee vormen voor:


  1. Een full-stack suite van harmonieus compatibele oplossingen, van één aanbieder, zoals de Salesforce Cloud of SAP Commerce Cloud, of Adobe Marketing Platform

  2. Een reeks producten van meerdere leveranciers die met elkaar verbonden zijn om een krachtig DXP te creëren dat door organisaties wordt aangepast op basis van hun behoeften, zoals een combinatie van producten zoals een CMS, Customer Data Platform (CDP), Analytics, Customer Engagement, A/B Testing, enzovoort.


Wie heeft doorgaans een DXP nodig