Professionele schrijversrollen voor het web

Bijgewerkt op: 22 jul.


Een wijdere blik op schrijversrollen voor het web.
Een wijdere blik op schrijversrollen voor het web.

Schrijven is schrijven zou je zeggen. Dacht ik eigenlijk eerlijk gezegd ook. Of moet ik zeggen, ik wist niet beter. Maar het verfijnen van dit idee maakt schrijven makkelijker. Dus verdiepte ik me in de verschillende professionele rollen en functies die er zijn voor het schrijven voor het web.


Al het schrijven levert weliswaar tekst op maar het proces van het maken en juist plaatsen in een digitaal product als Website of App is heel anders. Ook dient een tekst verschillende doelen. In de internetindustrie zijn er zo meerdere functies ontstaan die zich bezig houden met het schrijven van specifieke teksten en het overzicht geven en houden over de teksten als een geheel. Teksten naar de inhoud en naar de stijlvorm.


We zijn vier functies te definiëren die in kleinere teams ook wel rollen zijn. Ook voor rollen helpt het om je als schrijver in te leven in de verwachtingen en de juiste teksten en richting te geven aan het proces.

  1. Copywriter

  2. Content writer

  3. UX-writer/Content designer

  4. Technisch schrijver


Ik zet de rollen hier kort uiteen:


Copywriter

Is een vak dat ouder is dan het web. Een copywriter schreef korte teksten voor reclame en advertenties. De teksten zijn gericht op het verhogen van de bekendheid van een merk en om de lezer bepaalde gedachten te laten hebben of een specifieke actie uit te laten voeren.


Voor schrijven op het web zal een copywriter vaak actief zijn binnen een digitaal marketing bureau.


Het werk van copywriter overlapt steeds vaker met dat van een content writer omdat de copywriter ook advertenties op sociale media, Google-advertenties, online landingspagina's en overtuigende e-mailteksten zal schrijven.

Deze nieuwe golf van copywriting, geboren uit het digitale tijdperk, heeft het vakgebied toegankelijker gemaakt. Maar niet zonder keerzijde, want door de globalisering is sommige copywriting-werkzaamheden gedevalueerd, omdat het zo eenvoudig is om bekwame copywriters te vinden die tegen verschillende tarieven werken.


Content writer

De term content writing is in de loop der jaren steeds gangbaarder geworden, omdat traditionele vormen van reclame steeds meer op de achtergrond zijn geraakt. Bedrijven uit alle sectoren leerden dat succes in het digitale tijdperk meer vereist dan traditionele, outbound marketingstrategieën.


Met het schrijven van content kunnen bedrijven een emotionele band opbouwen met hun doelpubliek, een voorwaarde voor klantenbinding en merkbetrokkenheid. Het schrijven van content vormt vaak de basis van elke digitale marketingstrategie, aangezien emotionele content noodzakelijk is voor alles van blogging en SEO-strategieën tot e-mail- en sociale-mediapromotie.


Wat is het belang van content schrijven?

De term content writing is in het huidige digitale tijdperk van toepassing op de kunst van het plannen, schrijven en publiceren van webinhoud. Content schrijvers kunnen ook verantwoordelijk zijn voor het promoten en bewerken van de content die ze maken.


Content schrijven is een vorm van