Web analytics eenvoudig gemaakt


Hoe ik Google Analytics probeer te dumpen voor Plausible. Cookie vrij, eenvoudig te gebruiken en snel. En ontdek waarom dit moeilijker is dan je verwacht.



Hoe je een snelle maar scherpe blik houdt op je publiek en niet op de individuele bezoeker. En in het proces bespaar jezelf de hoofdpijn om te werken met openlijk complexe tools. Deze tools zijn gratis maar hebben een prijs.

Op deze website ben ik vandaag begonnen met een experiment. Een verandering met enige impact. Vroeger mat ik het websiteverkeer met Google Analytics maar nu ben ik overgeschakeld op Plausible. Ik wil de redenering uitleggen en een beetje van het directe resultaat laten zien.


Privacy

Laten we beginnen met het zware werk. Een onderwerp waar we allemaal wel ideeën en gevoelens over hebben maar dat moeilijker te rationaliseren is: privacy. Google Analytics oormerkt uw gedrag en browsen op een persoonlijk niveau door cookies te plaatsen. De meeste mensen authenticeren zich bij Google om mail te checken, YouTube te bekijken of andere diensten. Met deze mogelijkheden kan Google al je gegevens en apparaten aan elkaar knopen en je gedrag op individueel niveau volgen. Daarnaast koppelen ze deze gegevens aan de IP-nummers (adressen) van je apparaten en slaan ze al deze gegevens op om te analyseren en te verkopen aan adverteerders.


De EU-wetgeving (GDPR) vertelt een website-uitgever in principe om bezoekers te informeren over dit beleid en de bezoeker de mogelijkheid te geven om zich af te melden voor dergelijke tracking waarbij cookies (oormerken in de browser) of het opslaan van je IP-nummers worden gebruikt.


Plausible gebruikt geen cookies, slaat geen identificeerbare gegevens op en hun servers zijn gevestigd in de EU. Als dusdanig zijn ze volledig GDPR-compliant.


Gebruiksgemak

Een ander aspect van het afstappen van Google Analytics is de complexiteit van de gebruikersinterface. De hele omgeving voelt aan als het kasteel van Blauwbaard en er is een hele reeks apps op de markt gekomen om te proberen gegevens in een eenvoudiger formaat te presenteren. Plausible is een zeer eenvoudige applicatie die mij als uitgever de basis laat zien die ik nodig heb.


Snelheid

Om alle data te lezen die Google nodig heeft moet je een zwaar script installeren dat zijn tol eist bij het laden van de eigenlijke pagina. De ironie is dat Google steeds meer nadruk legt op de snelheid waarmee pagina's laden om hoog te scoren in hun zoekresultaten. Ik heb enkele screenshots gemaakt voor en na het verwijderen van het Google Analytics script met de Google meetinstrumenten:


Google Page Speed Insights voor en na het verwijderen van Google Analytics
Google Page Speed Insights voor en na het verwijderen van Google Analytics


Transparantie

Een andere mooie optie van Plausible is om transparant te zijn en te laten zien wat je meet en wat je als publisher kan zien. Bekijk het zelf maar:


</