Werk je AVG proof?



Email adressen en namen collecteren op je website, ze daarna op je mailingslist zetten, mag dat?


Het antwoord hierop is eentje die velen van ons liever niet willen horen. Want het is namelijk een NEE.


Maar laat ik dit NEE toelichten en je vervolgens de officiële weg aanreiken hoe je alsnog een lead op je mailingslist kan krijgen.


Natuurlijk wil ik niet met het vingertje wijzen maar doe dit lekker toch even. Zomaar iemand op je emaillijst te zetten, diegene ook te mailen en dat zonder toestemming is niet toegestaan.

De werkelijkheid op het web ziet er echter anders uit. Hoe vaak heb je iets zitten downloaden en werd daarna lastiggevallen door diegene met bijna dagelijkse mails?


Als lead magnet specialist zeg ik, geweldig. Maar daar zit wel een dingetje en dat is de privacy wet die we binnen de EU hebben afgesproken.


Het zit namelijk zo.

Zodra je op je website een stukje content, in vorm van een e-book, checklist of een video aanbiedt om te downloaden dan vraag je diegene om een zeer gerichte actie te doen, namelijk om het gratis/freebie/weggever te verkrijgen door op de button te klikken.


Door de website bezoeker een button aan te bieden, vraag je diegene tot actie en handelen. Besluit diegene het gratis product te downloaden dan is dit zijn eigen besluit om dit te doen. De handeling is tot nu toe, geheel zuiver en geen wet is overtreden.


Maar wat er te vaak gebeurt is dat deze email adressen en namen automatisch worden opgeslagen en voor andere marketing doeleinde worden gebruikt.


Hm, denk je nu, dat is toch de bedoeling van een weggever maken om email adressen te collecteren.


Maar wanneer je binnen de EU werkt dan zit daar wel een regelgeving aan.


Want daarin wordt duidelijk uitgelegd dat je iemands gegeven alleen mag gebruiken wanneer je deze onder: “elke vrije, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige wilsuiting“, hebt ontvangen.


Wil je de emailadressen die je met je gratis weggever hebt ontvangen ook je nieuwsbrief, of een e-mailreeks sturen, dan heb je daarvoor uitdrukkelijk toestemming nodig van de e-mail houder. Je kan dit zeer eenvoudig toepassen en oplossen door diegene een check-box aan te bieden.


Vraag de downloader of je hem in toekomst per mail mag benaderen voor andere marketingdoeleinde. Zodra diegene daarop een vinkje geeft, heb je zijn toestemming.


Vraag je dat niet en gebruik je het zomaar dan kan het best wel ooit gebeuren dat je daarvoor beboet kan worden. Deze boetes zijn meer dan pittig en bedragen rond de 450’000 euro per persoon waarvan je de online privacy hebt geschonden. Kortom het loont dus wel degelijk om de manier hoe jij je emailadressen collecteert te controleren of die wel AVG proef is.


Download hier de AVG voor het MKB</